În Bucureștiul regal, iarna era trăită cu o eleganță greu de egalat astăzi. Orașul, aflat în plină modernizare și influențat simultan de moda occidentală și de tradiția românească, dezvolta în fiecare decembrie o atmosferă pe care cronicarii vremii o descriau ca fiind „un amestec de noblețe, nerăbdare și rafinament al micilor bucurii”. În acele decenii, obiceiurile de iarnă nu erau doar ritualuri, ci parte integrantă a identității urbane. Colindele răsunau atât în mahalale, cât și pe bulevardele elegante; lumânările din ferestre luminau discret seara de Ajun; vitrinele erau împodobite cu bun-gust; iar familiile se pregăteau temeinic pentru sărbătoarea care anunța nu doar Nașterea Domnului, ci și intrarea în sezonul marilor serate culturale.
Aceste obiceiuri de iarnă aveau rădăcini adânci în tradiția românească, dar Bucureștiul regal le adapta, le rafina și le transforma într-un spectacol urban, în care modernitatea și tradiția conviețuiau firesc. Unele practicau datini străvechi, precum colindatul la ferestre, mersul cu Steaua, aprinderea lumânărilor sau împodobirea bradului cu obiecte simple – mere, panglici, nuci poleite. Altele reprezentau influențe aduse din marile capitale europene: baluri private, concerte de colinde în saloanele aristocrate, mici ceremonii de familie ori reuniuni culturale.
În ultimii ani, interesul pentru tradiții și obiceiuri de iarnă ale perioadei interbelice a crescut considerabil. Publicul caută să înțeleagă ce făcea special acel București al Regelui Carol al II-lea și cum anume se trăia Crăciunul într-un oraș în plină efervescență culturală. Evenimentul Crăciunul anilor ’30, organizat la Eko Group Vila, își propune exact acest lucru: să readucă la viață atmosfera acelor decenii și să transforme vizita într-o incursiune completă în obiceiurile și estetica iernii interbelice.
Acest eveniment nu este doar o expoziție tematică, ci un întreg program cultural, desfășurat pe mai multe săptămâni, cu momente speciale în weekend – inclusiv un tur ghidat prin fosta casă a premierului Gheorghe Tătărescu, un spațiu istoric care păstrează nenumărate amprente ale Bucureștiului regal.
În rândurile următoare vei găsi o panoramă completă a modului în care se trăiau iernile în perioada interbelică, a felului în care acestea sunt recreate la Eko Group Vila și a modului în care vizitatorii de astăzi pot reexperimenta acele vremuri prin intermediul obiectelor autentice, poveștii casei și activităților culturale ale expoziției.
Obiceiuri de iarnă în Bucureștiul interbelic, reinterpretate în expoziția Crăciunul anilor ’30 de la Eko Group Vila
În anii ’30, Bucureștiul avea o personalitate distinctă în sezonul rece. Nu era un oraș al excesului decorativ, ci al rafinamentului. Ziarele vremii – Universul, Adevărul, Ilustrațiunea Română – descriau pe larg atmosfera de decembrie: un „furnicar elegant”, „străzi luminate domol”, „copii înfofoliți cu traista peste umăr pregătiți de colind”, „saloane boierești în care pomii împodobiți reflectau lumina candelabrelor”.
Atmosfera aceasta a fost descrisă și în studiile Muzeului Municipiului București, care documentează felul în care capitala își trăia iernile cu rafinament și discreție în perioada interbelică.
Acele obiceiuri de iarnă urbane aveau câteva componente fundamentale:
– colindatul de seară, practicat atât de copii, cât și de coruri, care treceau pe la casele oamenilor respectați ai orașului;
– împodobirea bradului cu obiecte simple, naturale, fără abundență;
– mesele tradiționale, pregătite în familie, dar așezate cu precizie în saloanele luminoase;
– mersul la patinoar în Parcul Cișmigiu;
– vizitele la băcăniile centrale, unde se găseau delicatese pentru masa de Crăciun;
– seratele culturale – concerte, recitaluri, lecturi publice, întâlniri literare.
Astfel, Bucureștiul interbelic nu celebra iarna în zgomot, ci în stil. Totul era cumpătat, echilibrat și, în același timp, extrem de atent lucrat.
Bradul de Crăciun – centrul simbolic al casei bucureștene
La 1930, bradul nu era supraîncărcat și, în mod cert, nu era luminat electric în majoritatea caselor. Decorul se realiza exclusiv manual, iar majoritatea ornamentelor erau create în familie, în special de copii. Printre cele mai des întâlnite elemente:
– panglici roșii sau albe,
– coji de portocală uscate,
– mere lucioase,
– nuci învelite în staniol,
– steluțe decupate din hârtie,
– beteală croșetată manual,
– lumânări mici, prinse cu clipsuri metalice.
Acest tip de ornamentație este recreat fidel în cadrul expoziției de la Eko Group Vila, astfel încât vizitatorii să înțeleagă modul în care familiile bucureștene își transformau casele în spații festive fără artificii, dar cu multă sensibilitate.
Colindele – obiceiuri de iarnă care defineau orașul
Unul dintre cele mai importante obiceiuri românești de iarnă era colindatul, practicat cu entuziasm atât la oraș, cât și la sat. În Bucureștiul regal:
– copiii colindau din seară până la miezul nopții;
– cetele tradiționale mergeau cu Steaua, Irozii sau Vicleimul;
– corurile bisericești deschideau seara de Ajun cu un moment maiestuos la Palatul Regal;
– colindătorii primeau covrigi, nuci și mere de la gazde.
Acest ritual era nu doar o tradiție religioasă, ci și un moment social, o legătură între comunități, un mod prin care oamenii își trimiteau unii altora gânduri bune.
Expoziția Crăciunul anilor ’30 include fragmente din aceste tradiții: fotografii, ilustrații, obiecte folosite la colind, scenografii inspirate din epocă, astfel încât vizitatorii să simtă ritmul orașului regal.
Lumina – simbolul interbelic al Crăciunului
Atât în mahalale, cât și în casele de pe bulevarde, lumina avea un rol esențial. Înainte de generalizarea iluminatului electric, orașul trăia Crăciunul în lumina caldă a lumânărilor. Acesta era unul dintre cele mai elegante obiceiuri de iarnă: plasarea luminii în ferestre, lângă icoane, în salon sau în holuri.
La Eko Group Vila, această atmosferă este recreată printr-un joc de lumini calde, controlate, care respectă ambientul arhitectural original: ferestrele înalte, porticul, ancadramentele sculptate și parchetul masiv.
Lumina devine un personaj în sine – exact ca în Bucureștiul regal.
Mersul cu Steaua, Irozii și Vicleimul – tradiții urbane ale Bucureștiului regal
Printre cele mai importante obiceiuri de iarnă din Bucureștiul regal se numărau ritualurile dedicate sărbătorilor creștine: mersul cu Steaua, Irozii și Vicleimul. Deși aceste tradiții sunt asociate cu lumea rurală, ele erau practicate intens și în Capitală, adaptate specificului urban.
Practica acestor ritualuri este bine documentată și în cercetările Institutului de Etnografie și Folclor „Constantin Brăiloiu”, care evidențiază modul în care Steaua, Irozii și Vicleimul au circulat atât în mediul rural, cât și în orașele României interbelice.
Steaua era pregătită cu mult timp înainte de copii sau adolescenți. În mahalalele bucureștene, tinerii decupau steaua din carton gros, o împodobeau cu hârtie colorată, sclipici, panglici și o fixau pe un suport de lemn. În anii ’30, multe stele urbane aveau chiar mici ferestre decupate manual, prin care se vedea lumina lumânării. Acesta era unul dintre cele mai frumoase obiceiuri românești, prin care copiii anunțau vestea Nașterii.
Irozii, în schimb, erau reprezentați de cete de băieți care reconstituiau momentul întâlnirii dintre magi și regele Irod. În București, acest obicei căpătase o dimensiune teatrală: costumele erau îngrijite, replicile erau învățate, iar gazdele se adunau în jurul grupului pentru a urmări mica scenetă.
Vicleimul avea o încărcătură spirituală puternică. Este unul dintre cele mai vechi ritualuri creștine românești, iar în epoca regală era practicat cu solemnitate, în special în cartierele vechi. Decorul era minimal: icoane, lumânări, câteva textile tradiționale.
Aceste tradiții nu erau doar forme de divertisment, ci adevărate legături sociale. Casele pregăteau din timp coșuri cu nuci, mere sau covrigi pentru colindători. Străzile deveneau, în Ajun, un spațiu în care oamenii se recunoșteau între ei prin gesturi, nu prin formalități.
În expoziția Crăciunul anilor ’30 de la Eko Group Vila, toate aceste ritualuri sunt ilustrate prin obiecte autentice, fotografii interbelice, decorațiuni în stilul epocii și un scenariu curatorial atent construit. Nu este o reconstituire teatrală, ci o redare discretă, fidelă spiritului vremii.
Cum se pregăteau bucureștenii pentru Ajunul Crăciunului
Pregătirea pentru Ajun era un ritual în sine. În zilele premergătoare Crăciunului, femeile se ocupau de gospodărie, iar bărbații mergeau la băcănii, la piață sau la magazinele din centrul orașului pentru a procura ce era necesar.
Printre preparatele întâlnite frecvent în casele bucureștene:
– sarmale în foi de varză,
– friptură de porc sau curcan,
– caltaboși și tobă,
– cozonaci cu nucă sau cacao,
– prăjituri făcute acasă,
– vin fiert cu mirodenii.
În mahalale, mirosul cozonacilor se amesteca cu frigul serii și se împrăștia de-a lungul străzilor înguste. În zonele centrale, pregătirile aveau o notă mai rafinată, dar esența rămânea aceeași: familia era în centrul sărbătorii.
Aceste obiceiuri de iarnă culinare sunt evocate și în cadrul expoziției de la Eko Group Vila prin intermediul imagisticii interbelice, al meniurilor de epocă și al obiectelor decorative utilizate în acea perioadă. Punerea în scenă nu este exagerată, ci gândită astfel încât vizitatorul să simtă rafinamentul trăit atunci.
Seratele private și colindele aristocrației
În Bucureștiul regal, marile case ale elitei organizau serate elegante în preajma Crăciunului. Acestea erau momente în care societatea bună își prezenta toaletele, discuta despre evenimentele culturale recente, asculta colinde interpretate de coruri private sau de artiști invitați și servea delicatese preparate special pentru ocazie.
Deși Casa Tătărescu nu era o casă mondenă în sensul clasic, ea era vizitată de personalități importante ale vremii. În cadrul expoziției de la Eko Group Vila, această dimensiune culturală este readusă la viață prin atmosfera saloanelor redate fidel:
– candelabre cu lumină caldă,
– obiecte de artă decorativă selectate de Galeriile Rădulescu,
– mobilier interbelic,
– decorațiuni discrete specifice acelor ani.
Atmosfera este una solemnă, nu comercială, și amintește de modul în care erau trăite obiceiurile de iarnă în casele aristocrației bucureștene.
Spațiile publice în sezonul rece – tradiții urbane dispărute
În perioada regală, spațiile publice din București se transformau în moduri elegante și, pe alocuri, spectaculoase. Iarna era trăită în oraș, nu doar în case.
Cele mai cunoscute tradiții urbane includeau:
– patinajul în Parcul Cișmigiu;
– plimbările pe Calea Victoriei în seara de Ajun;
– mesele festive ale marilor restaurante;
– concerte de colinde în sălile Teatrului Național;
– vitrine decorate minimalist, dar rafinat.
În acest sens, expoziția de la Eko Group Vila devine nu doar o reconstituire a vieții private, ci și o oglindă a vieții urbane interbelice. Vizitatorii descoperă nu doar obiecte, ci și un stil de viață.
Arhitectura Vilei Tătărescu – cadrul ideal pentru reinterpretarea acestor tradiții
Fosta casă a premierului Gheorghe Tătărescu este un monument al rafinamentului interbelic. Construită în stil mediteranean cu numeroase accente neoromânești, vila este un spațiu în care obiceiurile de iarnă pot fi recreeate natural, nu impuse.
Elementele arhitecturale esențiale contribuie la atmosfera expoziției:
– porticul cu coloane filiforme,
– ancadramentele sculptate de Milița Pătrașcu,
– șemineul monumental,
– absidele interioare,
– ferestrele înalte,
– parchetul masiv,
– feroneria realizată artizanal.
Aceste detalii sunt puse în valoare datorită obiectelor expuse de Galeriile Rădulescu, care completează vizual decorul. Casa nu este un fundal, ci un personaj principal al expoziției.
Legătura dintre trecut și prezent – o experiență culturală pentru generația actuală
Oamenii de astăzi caută mai mult decât informație: caută atmosferă, emoție, autenticitate. Tocmai de aceea, aceste tradiții și obiceiuri de iarnă sunt atât de relevante. Ele nu sunt relicve ale trecutului, ci expresii ale unei identități culturale profunde.
Expoziția Crăciunul anilor ’30 este dedicată celor care vor să înțeleagă cum trăiau bucureștenii regal Crăciunul – nu prin replici moderne, ci prin reinterpretări elegante, documentate, în spațiul în care au existat realmente aceste experiențe.
Weekendurile devin cu atât mai speciale prin turul ghidat, un element-cheie al acestui program cultural, care îi conduce pe vizitatori prin fiecare cameră, explicându-i povestea.
Colindele, ritualurile și vocea orașului: felul în care Bucureștiul regal își anunța sărbătorile
Unul dintre cele mai frumoase obiceiuri de iarnă din Bucureștiul regal era ritualul colindelor urbane. În acele decenii, colindele nu erau doar cântece venite din tradiția rurală, ci forme de cultură urbană care oglindeau spiritul unei capitale moderne.
În seara de Ajun, la ora opt, corurile Mitropoliei, ale Bisericii „Domnița Bălașa” și ale Operei mergeau la Palatul Regal pentru prima rundă de colinde, un moment așteptat de întreg orașul. Acolo, în fața scărilor mari, se adunau Majestățile lor, membrii familiei regale și invitați apropiați. Colindele aveau un ton solemn, nu exuberant; erau cântate în armonii bogate, cu atenție la detalii, într-o atmosferă de noblețe și liniște.
Această tradiție reprezenta una dintre expresiile urbane cele mai puternice ale iernii. După ce își încheiau repertoriul, corurile plecau spre reședința Mitropolitului, apoi spre bisericile mari ale orașului, continuându-și traseul până târziu în noapte.
Pe de altă parte, colindătorii din mahalale aduceau orașului un alt tip de energie: veselă, spontană, autentică. Copiii mergeau cu traistele la gât, cu stelele decorate, cu vocile cristaline, primind covrigi, nuci și mere. Acest ritual, pe cât de simplu, pe atât de încărcat de tradiție, era unul dintre cele mai iubite obiceiuri românești ale sezonului rece.
Expoziția Crăciunul anilor ’30 nu reconstituie aceste momente prin spectacole, ci prin obiecte, imagini, fragmente de texte, decorațiuni inspirate. Vizitatorii pot vedea stele de epocă, pot observa cum arătau costumele folosite de Irozi, pot remarca simboluri ale colindelor urbane.
Interpretarea nu este teatrală, ci documentară, așa cum cere un eveniment care își propune să aducă în prezent tradițiile fără a le altera.
Decembrie – începutul sezonului social în Bucureștiul elitei
Un alt element definitoriu al obiceiurilor de iarnă din Bucureștiul regal era deschiderea sezonului social. Iarna nu aducea doar colinde și ritualuri religioase, ci și baluri, serate literare, recepții private, seri la teatru și concerte dedicate Crăciunului.
Această dimensiune socială a lunii decembrie poate fi înțeleasă și prin prisma felului în care orașul găzduiește astăzi evenimente festive, aspect ilustrat și într-un material dedicat celor mai inspirate evenimente de Crăciun din București.
Pentru aristocrație și intelectualitate, decembrie era o lună a culturii. Marile familii organizau seri de colinde, invitații, discuții culturale și mese festive. Atunci își prezentau invitaților decorațiunile elegante, lucrate cu discreție: textile fine, vase din sticlă suflată, lumânări în suporturi metalice și mici ornamente realizate manual.
Aceste detalii sunt ilustrate în cadrul expoziției de la Eko Group Vila prin aranjamente atent gândite, realizate cu obiecte autentice sau piese de artă decorativă selectate de Galeriile Rădulescu. Fiecare încăpere devine o reinterpretare fidelă a atmosferei în care elitele bucureștene își primeau oaspeții în perioada regală.
Obiceiurile de iarnă ale copiilor bucureșteni – inocență și tradiție
O categorie aparte de tradiții era dedicată copiilor, iar Bucureștiul regal avea un farmec unic în această privință. Ziarele vremii descriau cu sensibilitate modul în care micuții așteptau Crăciunul:
– învățau colindele cu săptămâni înainte,
– își pregăteau hainele pentru mersul cu Steaua,
– confecționau mici ornamente pentru brad,
– participau la activități caritabile organizate de școli și parohii.
Aceste obiceiuri de iarnă erau parte din educația lor culturală. Copiii înțelegeau sensul sărbătorii, nu doar aspectele festive.
Expoziția reface subtil această lume prin obiecte și fotografii din perioada interbelică, care surprind inocența și seriozitatea cu care cei mici se pregăteau pentru sărbători.
Obiceiuri legate de lumină – simboluri ale unei epoci elegante
Lumina era cel mai important element al iernii interbelice. Fie că vorbim despre:
– lumânările aprinse la icoane,
– felinarele folosite de colindători,
– lumina caldă a șemineelor,
– becurile discrete din saloane,
– litografiile sau picturile amplasate în zone luminoase ale casei,
Bucureștiul regal trăia iarna în lumină caldă, filtrată, proporționată.
Eko Group Vila recreează acest element simbolic cu mare atenție. Lumina este direcționată spre ancadramentele sculptate, spre obiectele decorative, spre texturile lemnului și ale mobilierului. Nicio lumină nu este agresivă; totul este gândit pentru a recrea armonia iernii interbelice.
Evenimente culturale – momentul în care Bucureștiul își arăta identitatea
Obiceiurile culturale ale sezonului rece merită o atenție aparte. În perioada regală, iarna era un timp al culturii urbane. În decembrie se lansau cărți, se organizau expoziții, se țineau concerte speciale pentru sărbători, iar lumea bună a orașului participa la aceste întâlniri cu o eleganță caracteristică.
Această dimensiune este preluată și reinterpretată în evenimentul Crăciunul anilor ’30. Nu este doar o expoziție, ci un program cultural, desfășurat pe mai multe săptămâni, care include:
– scenografii culturale,
– obiecte de artă,
– documente de epocă,
– explicații curatoriale,
– tururi ghidate în weekend.
Acest tip de activare culturală readuce în prezent modul în care bucureștenii regal înțelegeau iarna: ca pe un moment de introspecție, de partajare, de eleganță.
Legătura cu Eko Group Vila – spațiul în care obiceiurile prind viață
Eko Group Vila este locul ideal pentru reinterpretarea acestor tradiții nu doar datorită obiectelor expuse, ci și datorită arhitecturii. Casa, ridicată după planurile arhitecților Alexandru Zaharia și Ion Giurgea, sub îndrumarea Arethiei Tătărescu, îmbină stilul mediteranean cu elemente neoromânești, fiind un exemplu rar de rafinament.
Șemineul sculptat de Milița Pătrașcu, ușile și ancadramentele din stejar masiv, porticul de inspirație monastică, coloanele filiforme tratate diferit, absidele interioare – toate aceste elemente devin parte din povestea expoziției.
Vizitatorul nu privește doar obiecte, ci trăiește atmosfera unui spațiu în care aceste tradiții și obiceiuri de iarnă s-au manifestat cu adevărat.
Această relație dintre spațiu și tradiție este prezentată și în materialul dedicat eleganței interbelice a evenimentului Crăciunul anilor ’30 la Eko Group Vila, unde arhitectura casei este explicată în legătură cu obiceiurile epocii.
Turul ghidat – experiența care transformă informația în trăire
Un punct forte al expoziției este turul ghidat din weekend. Spre deosebire de o vizită obișnuită, turul oferă context, poveste, ritm. Ghidul explică:
– care erau principalele obiceiuri ale iernii în Bucureștiul regal,
– cum se colinda în oraș,
– ce influențe occidentale au modelat sărbătorile urbane,
– cum arătau seratele, vitrinele și balurile,
– de ce casa Tătărescu este un reper în istoria capitalei,
– cum sunt integrate obiectele expuse în economia narativă a expoziției.
Această experiență pune vizitatorul în legătură directă cu obiceiurile, nu doar cu reprezentarea lor.
Casa care păstrează memoria unui oraș: de ce Vila Tătărescu este cadrul perfect pentru reinterpretarea obiceiurilor de iarnă
Un aspect esențial al expoziției îl reprezintă legătura organică dintre obiceiurile de iarnă interbelice și spațiul în care acestea sunt redate. Vila Tătărescu nu este doar un imobil; este un reper cultural al Bucureștiului regal, construit cu o atenție la detaliu ieșită din comun.
În epocă, puține case urbane îmbinau atât de armonios estetica mediteraneană cu influențe neoromânești, iar faptul că proiectul casei a fost realizat în două etape – prima semnată de arhitectul Alexandru Zaharia, a doua de Ion Giurgea – demonstrează ambiția Arethiei Tătărescu de a crea un spațiu unic, cu valoare culturală și arhitecturală.
Interiorul reflectă exact atmosfera în care aceste tradiții și obiceiuri de iarnă au existat cu adevărat:
– uși masive din stejar cu feronerie artizanală,
– ancadramente proiectate de Milița Pătrașcu, eleva lui Brâncuși,
– șemineul monumental, tratat sculptural, cu o absidă inspirată din arhitectura moldovenească,
– porticul exterior cu coloane filiforme, fiecare diferit tratată,
– parchetul masiv în nuanțe variate,
– ferestre înalte care permit jocul luminii naturale.
Acest mediu oferă contextul perfect pentru reinterpretarea subtilă a tradițiilor urbane. Într-un spațiu modern, aceste obiceiuri ar fi recreații; în această casă, ele devin reîntoarceri.
Redarea vizuală a tradițiilor: cum sunt puse în scenă obiceiurile de iarnă la Eko Group Vila
Expoziția Crăciunul anilor ’30 nu se bazează pe artificiu, ci pe autenticitate. Fiecare cameră are o scenografie discretă, construită din obiecte de epocă, piese de artă decorativă și mobilier selectate de Galeriile Rădulescu, astfel încât vizitatorul să simtă atmosfera iernilor interbelice fără distorsiuni contemporane.
Înăuntru, se regăsesc elemente inspirate din obiceiurile românești ale sezonului:
– mici aranjamente cu mere roșii și nuci poleite,
– lumânări din ceară naturală așezate în suporturi metalice,
– bucăți de textile tradiționale plasate pe console,
– reproduceri de colinde și partituri din epocă,
– stele realizate manual, inspirate din modelele urbane interbelice,
– decorațiuni minimaliste, croșetate sau decupate manual.
Totul este așezat în acord cu arhitectura locului, fără exagerări, fără supraîncărcare.
Astfel, vizitatorul poate simți cu adevărat modul în care un Crăciun interbelic era construit din gesturi mici, din lumină caldă și din obiecte simple, dar simbolice.
Galeria obiectelor cu poveste – o privire asupra tradițiilor și asupra timpului
O componentă centrală a expoziției este selecția obiectelor. Galeriile Rădulescu oferă piese din colecțiile lor: artă decorativă, piese de mobilier mic, ceramică, sculptură, obiecte religioase și lucrări moderniste, toate provenind din secolele XIX–XX.
Aceste obiecte nu sunt expuse pentru efect vizual, ci pentru a reda fidel atmosfera culturală în care se petreceau iernile interbelice.
De exemplu:
– icoanele de început de secol XX reflectă încărcătura spirituală a obiceiurilor din Ajun;
– vasele din ceramică europeană sau românească reconstituie atmosfera meselor festive;
– sculpturile din bronz sau piatră, așezate în colțurile saloanelor, sugerează interesul elitei pentru artă;
– piesele de mobilier mic cu detalii sculptate arată gustul epocii pentru obiecte lucrate manual.
Astfel, tradițiile nu sunt doar explicate – ele sunt vizibile, tangibile, trăite.
Turul ghidat – firul narativ care leagă obiceiurile de istorie
Un element esențial al acestui program cultural îl reprezintă turul ghidat organizat în weekend.
Turul nu este doar o prezentare arhitecturală, ci o incursiune completă în universul iernilor interbelice:
– cum își pregăteau familiile salonul de Crăciun,
– ce însemnau lumânările aprinse și în ce camere erau plasate,
– cum arăta bradul în casele bucureștene,
– ce rol avea colindatul urban și cine îl practica,
– cum primeau familiile colindători și cum era organizată masa de Ajun,
– ce influențe occidentale au pătruns în țară în anii ’30,
– cum se combinau eleganța aristocratică și tradițiile locale.
Ghidul contextualizează fiecare cameră, fiecare obiect, fiecare fragment vizual.
Vizitatorul nu doar parcurge un traseu, ci trăiește o poveste.
Obiceiurile urbane ale iernii: între sacru și social
Bucureștiul regal avea un mod particular de a înțelege iarna: ca un timp al echilibrului între spiritual și social.
Obiceiurile de iarnă urbane reflectau perfect această dualitate.
Dimineața începea cu colinde, mers la biserică, pregătirea mesei.
După-amiaza, familiile vizitau prietenii apropiați, schimbau daruri simbolice, discutau despre noutățile culturale, analize politice ori recomandări literare.
Seara, orașul se transforma într-o scenă a seratelor private: conversații, recitaluri, momente de lectură, concerte de pian sau vioară, mici spectacole de colinde.
Toate aceste obiceiuri sunt evocate subtil în expoziție prin:
– mobilierul așezat exact cum se organiza un salon regal,
– scenografiile inspirate din presa vremii,
– obiecte de artă specifice aristocrației,
– lumina caldă care recreează atmosfera serilor interbelice.
Bucureștiul regal – un oraș în care iarna devenea identitate
Pentru interbelici, iarna era un mod de autoafirmare culturală. Orașul se transforma, simbolurile erau vizibile peste tot, iar tradițiile urbane se desfășurau cu eleganță și ritm.
În expoziție, vizitatorul descoperă:
– obiceiuri legate de lumină,
– ritualuri culinare,
– obiceiuri ale copiilor,
– ritualuri de colind,
– tradiții sociale,
– gesturi mici care definiau viața urbană.
Eko Group Vila reușește să transpună această identitate în prezent, nu prin reinterpretări moderne, ci prin readucerea la lumină a ceea ce era, cu adevărat, esențial: liniștea, cultura, eleganța, simbolurile.
De ce se caută astăzi revenirea către tradiții
Un fenomen interesant este faptul că publicul contemporan simte din nou nevoia de tradiții și obiceiuri de iarnă. Într-o lume accelerată, tradițiile au devenit ancore culturale și emoționale.
Oamenii caută:
– experiențe autentice,
– istorie reală,
– obiecte cu valoare,
– povești,
– conexiune cu trecutul,
– spații elegante, neaglomerate.
Expoziția Crăciunul anilor ’30 răspunde exact acestor nevoi – motiv pentru care devine un reper al sezonului de iarnă în București.
Un oraș în sărbătoare: modul în care Eko Group Vila readuce la viață tradițiile urbane ale iernii
În peisajul cultural actual, în care majoritatea evenimentelor de iarnă pun accentul pe spectaculos, vizual și comercial, expoziția Crăciunul anilor ’30 reușește să redea firescul, delicatețea și autenticitatea unor obiceiuri de iarnă care au definit Bucureștiul regal.
Aceasta nu este o expoziție festivă obișnuită, ci reinterpretarea unui întreg mod de viață.
Este o privire asupra unui oraș în plină ascensiune culturală, asupra unei epoci în care tradițiile nu erau doar respectate, ci trăite cu o eleganță distinctă.
Vizitatorul descoperă prin scenografie, obiecte, arhitectură și lumină nu doar obiceiuri românești ale iernii, ci o cultură urbană rafinată, care a format identitatea Bucureștiului timp de decenii.
Turul ghidat din weekend amplifică această experiență, transformând expoziția într-un program cultural complex, în care tradiția este privită în ansamblul ei, nu doar în fragmente.
Cum se leagă totul: tradiție, arhitectură, artă, memorie
Unul dintre motivele pentru care expoziția are forță narativă este faptul că toate componentele care o alcătuiesc se susțin reciproc:
– tradiții și obiceiuri de iarnă explicate clar și documentat;
– arhitectura istorică a Vilei Tătărescu, cu detalii unice;
– obiectele autentice din colecțiile Galeriilor Rădulescu;
– scenografia discretă, fidelă stilului anilor ’30;
– lumina caldă, poziționată strategic pentru a recrea atmosfera epocii;
– tururile ghidate care conectează vizitatorul la poveste.
Nu este un eveniment care simulează tradiția, ci unul care o contextualizează, o explică și o așază firesc în interiorul unei case care a trăit acele vremuri.
De ce aceste tradiții sunt relevante astăzi
Trăim într-o epocă în care oamenii simt nevoia să revină la esențial.
Într-o lume saturată de informație, zgomot și decorațiuni efemere, interesul pentru obiceiurile de iarnă a crescut nu din nostalgie, ci din nevoia de sens.
Tradițiile funcționează ca ancore culturale. Ele:
– dau identitate,
– oferă continuitate,
– creează coeziune,
– păstrează memoria comunitară,
– aduc liniște în ritmul alert al vieții urbane.
Expoziția de la Eko Group Vila valorifică exact aceste dimensiuni.
Vizitatorii descoperă nu doar obiecte de epocă, ci și modul în care oamenii trăiau, în mod autentic, sărbătorile de iarnă într-un București care se europeaniza rapid, dar fără să renunțe la tradițiile sale.
O experiență pentru toți cei care iubesc cultura
Evenimentul este potrivit pentru:
– cei interesați de istoria Bucureștiului;
– cei care vor să descopere obiceiuri românești documentate;
– familiile care doresc să ofere copiilor o experiență culturală;
– iubitorii de arhitectură;
– admiratorii artei decorative;
– vizitatorii care caută o alternativă la evenimentele comerciale ale iernii;
– profesioniștii din domeniul cultural;
– turiștii străini care vor să înțeleagă tradițiile românești într-un context autentic.
Într-o perioadă în care Crăciunul este adesea redus la lumini și atmosferă comercială, expoziția de la Eko Group Vila readuce în prim-plan adevărata eleganță a sărbătorilor: liniștea, subtilitatea și sensul.
Întrebări și răspunsuri despre obiceiurile de iarnă interbelice recreate la „Crăciunul anilor ’30” – Eko Group Vila
1. Ce sunt „obiceiurile de iarnă” ale Bucureștiului regal?
Sunt tradițiile urbane practicate în perioada interbelică: colindatul, mersul cu Steaua, seratele culturale, obiceiurile culinare, întâlnirile de familie, împodobirea bradului cu elemente naturale, precum și ritualuri legate de lumină.
2. Cum sunt redate aceste obiceiuri în cadrul expoziției Crăciunul anilor ’30?
Prin obiecte autentice de epoca, decorațiuni reproduse 1/1 din perioada interbelică, imagini de arhivă și povești contextualizate în timpul tururilor ghidate.
3. Ce rol joacă arhitectura Vilei Tătărescu în experiență?
Un rol central. Casa este un exemplu unic de arhitectură interbelică, ceea ce permite o redare credibilă și naturală a tradițiilor iernii, fără artificii contemporane.
4. Expoziția este un eveniment comercial?
Nu. Este un program cultural care pune accent pe istorie, patrimoniu, artă și tradiție. Scopul este educativ și cultural, nu comercial.
5. Se pot desfășura tururi ghidate?
Da. În weekend, vizitatorii pot participa la tururi ghidate susținute de specialiști, care explică istoria casei, obiceiurile urbane ale iernii și obiectele expuse.
6. Este un eveniment potrivit pentru copii?
Absolut. Copiii pot înțelege tradițiile într-un mod vizual, calm și educativ, potrivit ritmului lor.
Expoziția Crăciunul anilor ’30 organizată la Eko Group Vila nu este doar o reconstituire istorică, ci o invitație la reîntoarcerea la esența sărbătorilor. Într-o casă autentică, decorată subtil, vizitatorii pot simți atmosfera Bucureștiului regal, pot descoperi tradiții și obiceiuri de iarnă documentate și pot înțelege modul în care se celebra Crăciunul într-un oraș în care cultura era parte din viața de zi cu zi.
Este o experiență liniștită, elegantă și profundă, în care tradiția devine din nou vie.
Este o alternativă pentru cei care își doresc un decembrie cultural, nu comercial.
Este, în cele din urmă, o întâlnire între timpuri: trecutul care se lasă redescoperit și prezentul care caută sens.
Date de contact
Eko Group Vila
Str. Polonă nr. 19, sector 1, București
Telefon: 0771 303 303
Email: [email protected]
Pentru cei interesați să participe, biletele pentru „Crăciunul anilor ’30” sunt disponibile prin platforma iabilet.ro.

